Buro BRAND

Van een ratjetoe aan illustratiestijlen, naar één organisatie identiteit ondersteunende illustratie-huisstijl.

Een illustratie is een afbeelding die een boodschap verheldert. Illustraties werken goed om een communicatie boodschap over te brengen. Het werkt nog beter als herkend wordt dat het echt onderdeel is van de communicatie van jouw organisatie. Het werkt dan goed om alle illustraties in een gemeenschappelijke stijl te laten maken die aansluit bij de (vaak al bestaande) huisstijl van jouw organisatie; lettertypes, kleurgebruik en ‘sfeer’. Afhankelijk van de huisstijl van je organisatie en wat en wie je wil bereiken met illustraties bepaal je de vormen, kleurgebruik, lijndikte en dergelijke van je illustraties. Zo kan een illustratie-huisstijl uiteindelijk bestaan uit strakke of handgetekende of hele speelse illustraties. Organisaties met een hele formele doelgroep zullen geholpen zijn met een strakke iconische stijl, organisaties met meer een jeugdige doelgroep zullen kiezen voor een speelse stijl.

Illustratie-huisstijl
illustratie-huisstijl almere

Met een illustratie-huisstijl wordt de communicatie van jouw organisatie consistenter en impactvoller.

Het valt ons op dat organisaties heel zorgvuldig en consistent zijn met de tone of voice van alles wat zij schrijven en veel aandacht besteden aan corporate identity en huisstijl gebruik. Ook beeld en illustratie wordt daar steeds vaker in meegenomen. Echter lang niet altijd en ook best vaak nog als “stiefkindje”. Met als gevolg dat beeld en illustraties onwennig worden gebruikt, het de doelgroep niet echt raakt, beelden en illustraties inspiratieloos en kleurloos zijn en er een ratjetoe kan ontstaan aan beeld gebruik. Als er niet de juiste aandacht wordt besteed aan een goede illustratie-huisstijl in je huisstijlgids, dan is de kans erg groot dat er vele initiatieven ontstaan binnen een organisatie. Communicatie wordt dan al snel met allerlei verschillende soorten, goed bedoelde, illustraties verrijkt.

illustratie huisstijl - fonds slachtofferhulp

Als die illustraties allerlei verschillende stijlen hebben, dan zal dat de communicatie impact van een organisatie op haar doelgroep verzwakken. Wij zien dit nog steeds dagelijks gebeuren. Als wij een illustratie opdracht oppakken voor een organisatie, dan zoeken wij er het huisstijlhandboek bij en kijken wij ook of er al gebruik gemaakt is van illustraties. We constateren dan maar al te vaak dat er een wirwar aan illustratiestijlen is gebruikt en dat die op allerlei verschillende wijze is toegepast. Vooral bij animaties zie je de meest uiteenlopende varianten binnen één en dezelfde organisatie. Heel erg zonde en heel erg onnodig.

Bij Buro BRAND maken we illustraties die aansluiten bij de huisstijl van een bedrijf of organisatie. Als wij een eerste illustratie maken voor een nieuwe relatie dan stemmen wij uitvoerig af welke stijl gewenst is en of die aansluit bij het te bereiken doel en doelgroep. We gebruiken daarvoor onze Vonk – Vlam – BRAND aanpak. Zodra we een volgende illustratie maken, ontstaat een illustratie-huisstijl. Op verzoek van onze relaties kunnen wij dan extra pagina’s maken om toe te voegen aan het huisstijlhandboek. Uiteraard altijd in overleg en onder leiding van de huisstijlhandboek eigenaar.

illustratie-huisstijl-rode-kruis

Hier zie je nog meer voorbeelden van illustraties die we voor organisaties maakten.

Samen maken we een illustratie-huisstijl die jullie communicatie en de impact op jullie doel en doelgroep versterkt

illustratie-huisstijl fonds slachtofferhulp
illustratie-huisstijl-fonds slachtofferhulp
illustratie-huisstijl rode kruis
illustratie-huisstijl Almere
illustratie-huisstijl BHV

Okay, ik begrijp het en ik wil ook een illustratie-huisstijl

Hoe wij samenwerken

Van vonk, naar vlam, naar BRAND! 

Je hebt net kunnen lezen wat de voordelen zijn van een illustratie-huisstijl.
Een illustratie-huisstijl (laten) maken is heel simpel: afspraak maken voor een intake en je laten leiden door het co-creatieve proces van Buro BRAND.
Niemand anders dan jij kan jouw eigen verhaal scherp krijgen. 

Wat wij als geen ander kunnen is jou daarin helpen en begeleiden. Onze communicatie achtergond en onze jarenlange ervaring als zakelijk tekenaars en visuele facilitators heeft er voor gezorgd dat wij weten op welke momenten we de juiste vragen moeten stellen en hoe we je snel door dit proces heen kunnen leiden. 

Daarvoor volgen wij onze gepatenteerde BRAND-methode om jouw verhaal aan te wakkeren.

De Vonk

In de VONK fase maken we tijdens een intake workshop kennis met jou en je collega’s en duiken we dieper in de huidige huisstijl van jullie organisatie. We kijken naar het kleurgebruik, lettertypes, de stijl en wat jullie als organisatie willen uitstralen. Maar ook: waar zijn er eventueel nog verbeteringen mogelijk? Wat werkt er momenteel goed/minder goed aan de huisstijl en hoe kan het gebruik van illustraties voor de organisatie werken?

Tijdens deze creatieve workshop gaan we samen brainstormen, we maken schetsen en iedereen krijgt hierbij de ruimte om zijn/haar input te geven. Uiteindelijk selecteren we de meest geschikte ideeën die mee gaan naar de volgende fase; de Vlam fase. 

De Vlam

Na de workshop begint de VLAM fase, deze vindt plaats in de ontwerpstudio van Buro BRAND, de illustratoren gaan hier verder met het uitwerken van de, tijdens de sessie uitgekozen concepten. Er wordt een stijlonderzoek gedaan, voorbeelden uitgewerkt en stijlregels opgesteld. 

Er volgt een tussentijdse feedbackronde via e-mail of een (virtuele) meeting.

Door middel van een testcase wordt de illustratiestijl voor het eerst in praktijk gebracht. Dit kan een bestaande of nieuwe visual zijn die wordt uitgewerkt in de nieuwe illustratiestijl. Werkt de stijl, wat missen we nog? Welke elementen moeten anders?

De BRAND

En dan de BRAND fase. We leggen de definitieve illustratiestijlregels vast in een stylesheet en we plannen een workshop in met het hele team ter implementatie. 

In die workshop presenteert Buro BRAND de nieuwe illustratiestijl in de vorm van een Buro BRAND workshop om iedereen op een toegankelijke manier kennis te laten maken met de nieuwe illustratiestijl. 

Door dit op de Buro BRAND wijze te doen slaan wij meerdere vliegen in één klap: met je team heb je weer eens gezonde aandacht voor je huisstijl; de workshop aanpak van Buro BRAND betekent dat iedereen aan de slag gaat met het maken van illustraties conform de nieuwe illustratie-huisstijl dus iedereen doorleeft de nieuwe stijl; in de workshop wordt je op grappige wijze geconfronteerd met jezelf en met je collega’s en dus verrassend veel team dynamiek; na de workshop is iedereen trots op wat ze gepresteerd hebben en voelen ze trots voor de nieuwe illustratie-huisstijl. Dit doen we in 1,5 uur en op jullie locatie of zelfs virtueel en dan is het nog veel leuker.

Tijdens al deze fases is er ruimte voor feedback, aanvullingen en suggesties die we op de BRAND manier in goede banen leiden voor een optimale efficiëntie.

Details: Binnen vijf weken kan een illustratie-huisstijl gereed zijn. Bij de intake gaan we met je in overleg om gewenste opleverdata na te komen.

Even overleggen?

Bel ons gewoon (vinden we altijd leuk) en we kunnen je meer vertellen over de verschillende mogelijkheden van Visual Thinking!

Bel ons: 070 204 40 49

Illustratie-huisstijl laten maken?

Wil je ook met ons een illustratie-huisstijl maken?

Vraag direct een vrijblijvende offerte aan.

Nog niet helemaal zeker?

Bel ons en we kunnen je meer vertellen over de verschillende mogelijkheden en toepassingen van een Illustratie huisstijl!