Vraag
Samen, eigenheid en plezier in beeld
Een nieuw gebouw, prachtige kernwaarden, daar hoort natuurlijk een mooie nieuwe identiteit bij… Maar wat doen ze daar eigenlijk in die school voor praktijkonderwijs in Delft? En wat is het verhaal achter de kernwaarden: samen, eigenheid en plezier? In co-creatie gingen we aan de slag om hier een visuele identiteit van te maken.
Impact
Als de basis goed is komt de vorm vanzelf
In de kickstart sessie met verschillende medewerkers van de school hoorden we een prachtig verhaal. Een verhaal over kinderen die het niet altijd makkelijk hadden op de basisschool. Kinderen die balen van hun advies. En dat terwijl het concept van de praktijkschool iets is wat ieder ouder zijn kind gunt: Je mag hier zijn wie je bent, op deze school ben je gewoon altijd goed genoeg. Het is zeker hard werken, maar hier doe je het samen en heb je hulp en ondersteuning. Een plek waar ze willen dat jij je goed voelt, want dan kan je veel meer leren!
De identiteit moest vertrouwd aanvoelen, een veilige haven zijn voor de leerlingen die hier rondlopen. Maar ook een stijl zijn vol zelfvertrouwen en eigenheid, gewoon een school om trots op te zijn. Een prima basis om mee aan de slag te gaan!
Proces
Je mag trots zijn op wie je bent!
Trots zijn op wie je bent en op het beroep dat je gaat uitoefenen. Dat werd de basis voor de beeldende elementen die deze stijl sieren. We brachten alle beroepen in kaart en koppelde die aan items die staan voor die beroepen. De combinatie van al die visualisaties maakt het beeld van PrO Grotius. Een wiel, klerenhanger en koffiepiston. De kleuren visten we zo van de vloer. Dat zorgt voor een kleurstelling waar de leerlingen zich al thuis bij voelen. En het maakt dat alles gewoon bij elkaar hoort en evenwichtig is. Alles kwam bij elkaar in de pay-off die onze Lieveke in een droom ontdekte. Om 4.00 nachts snel opgeschreven en die ochtend meteen vorm gegeven: ‘In de praktijk de allerbeste’ Want dat zijn ze!
De beeld elementen zorgen ook voor de nodige variatie in het logo. Verschillende illustraties voor bij de verschillende afdelingen. Altijd iets dat bij je past, en waar je je in kan herkennen.
Resultaat
Een identiteit die naadloos aansluit
Als alle elementen samen komen is het tijd om te gaan communiceren. De wanden werden belettend, flyers werden omgezet naar de nieuwe vorm. Natuurlijk pasten we het taalgebruik ook aan. Korte teksten met duidelijke taal. Want hoe kan je nou trots zijn, als je je door de folders van je eigen school heen moet worstelen? Alles werd aangepast aan de leerlingen. We gingen zelf zo ver dat de filmpjes van de leerlingen ingezet werden als arbeidsmarktcommunicatie naar nieuwe docenten: je kan maar beter weten waar je aan begint 😉 Zo zijn ze op hun best daar in Delft. Gewoon als zichzelf, maar dan in een heerlijk vrolijke, frisse, nieuwe jas.
“Buro BRAND heeft een prachtige vertaalslag gemaakt van onze woorden naar de grafische identiteit. Ze hebben echt goed geluisterd, dat bewijst mijn inziens hoe deskundigheid ze zijn.”
Patrick van der Mark, directeur Pro Grotius
“Een goede visuele identiteit maak je in co-creatie… De beste manier om te vangen wie mensen ècht zijn en hun passie en bevlogenheid in een passende vorm te gieten. Juist dan sluit de vorm het naadloos aan”
Lieveke op ten Berg, Senior Ontwerper
Zit jij met eenzelfde uitdaging?
Bel ons gewoon (vinden we altijd leuk) en we kunnen je meer vertellen over de verschillende mogelijkheden!
Bel ons: 070 204 40 49