Buro BRAND

Wat is een PraatPlaat precies? Wat de voordelen ervan? Hoe kan Buro BRAND een PraatPlaat voor je maken, of kun je er zelf eentje maken met onze hulp? Ook laten we je voorbeelden van PraatPlaten zien.

Je hebt je verhaal klaar. Misschien in de vorm van een jaarverslag, een rapport of een strategische visie (of iets heel anders). Nu wil je dat verhaal overbrengen. Aan je collega’s, de rest van de organisatie, klanten of een andere doelgroep.
Je merkt dat teksten alleen niet genoeg zijn.
Was er maar een manier om jouw verhaal met alle verschillende informatielagen en aspecten te vangen in één overzicht. Zodat je alles in één keer duidelijk kon maken.

Dat kan! Met een PraatPlaat!

Praatplaat (laten) maken

Dankbaar voor de tools en de samenwerking die jullie bieden.

Pascal van Rijk Gemeente Lelystad

Wat is een praatplaat?

En waarom hoor je er steeds vaker over? Waarom zetten organisaties dit communicatie middel steeds vaker in. Waarom presenteert iedere organisatie zijn strategie, visie, missie tegenwoordig ook op een visuele wijze? Directies, teams of projectleiders maken gebruik van visuele weergaven van hun verhaal. De praatplaat is daarbij de meest gebruikte variant hiervan. Dit kan in de stijl die jij de juiste vindt om jouw doelgroep te bereiken, om jouw boodschap impact te geven.

Voorbeelden van een praatplaat

Een praatplaat kan van alles als thema hebben en we kunnen er veel verschillende visuals in verwerken. Bijvoorbeeld een praatplaat huis, praatplaat ruimte, praatplaat ziek zijn, praatplaat keuken. Ook maken we praatplaten over specifieke beroepen, zoals een praatplaat politie; of een speciaal thema zoals een praatplaat kerst, of praatplaat feest.

Praatplaat voorbeeld ASML

Een PraatPlaat is een grote visual waarin verschillende informatielagen samen komen om een overzichtsbeeld te tonen. Sommige zijn erg inhoudelijk en bevatten veel data (soms spreekt men dan ook wel van een Infographic), dat kan heel goed werken voor de groep die je wil benaderen. Het kan zijn dat de behoefte ligt bij “in 1 keer duidelijk maken wat de boodschap is”. Een praatplaat is dan het meest gediend bij veel eenvoud. Voor het bereiken van die eenvoud gebruiken wij ons eigen Buro BRAND-proces.

“Een PraatPlaat is een grote visual waarin verschillende informatielagen samen komen om een overzichtsbeeld te tonen.”

De meeste PraatPlaten hanteren een wat lossere getekende stijl, maar het is evengoed mogelijk een PraatPlaat te maken in strakke iconische stijl. Het belangrijkste is dat een zo’n afbeelding altijd bedoeld is om getoond te worden in combinatie met een verhaal. Dat kan een presentatie zijn, een informeel gesprek of een videomeeting, maar ook een begeleidende e-mail.

Eigenlijk dekt het woord dus perfect de lading: een Plaat waarbij jullie kunnen Praten om je kernboodschap zo helder mogelijk over te brengen.

De voordelen van een PraatPlaat

Buro BRAND heeft veel ervaring met PraatPlaten maken voor uiteenlopende organisaties, bedrijven en partijen. We zien bij onze klanten verschillende voordelen van het ontwikkelen en inzetten van de PraatPlaat als communicatiemiddel:

1. Helpt je verhaal scherper maken

Praatplaat maakt je verhaal scherper

Eigenlijk zou je de hele PraatPlaat hier al kunnen stoppen en alsnog naar huis gaan met een berg waardevolle aantekeningen over je product, dienst of verhaal (een enkele keer doen we dat ook, maar nog liever maken we ook de daadwerkelijke plaat).

2. Zorgt voor beter contact met collega’s en stakeholders

Praatplaat zorgt voor beter contact met collega's

Een PraatPlaat maak je eigenlijk nooit alleen. Vaak is het nodig input te vragen aan collega’s, partners of andere betrokkenen. Hier moeten jullie samen een gezamenlijke boodschap formuleren. Soms doe je dat zelf, liever nog helpen wij dat te organiseren in vorm van een creatieve intake-sessie. Dat leidt in onze ervaring altijd tot beter begrip en contact onderling.

3. Helpt verbanden leggen en patronen zien

Praatplaat helpt verbanden leggen en zien

Doordat we een visual maken, brengen wij letterlijk in beeld wat voor jullie vaak in (abstracte) teksten gevangen zat. Dit is vaak het moment dat de kwartjes vallen en de mist optrekt. Hier eindigt het ploeteren en begint de lol. De inzichten die daaruit komen overstijgen vaak de individuele PraatPlaat.

4. Geeft je gesprekken meer impact (in minder tijd). 

Praatplaat geeft gesprekken meer impact

Heb je de PraatPlaat eindelijk op zak (of onder de arm), dan zul je merken dat je aan de hand daarvan veel makkelijker een rechtlijnig verhaal kunt vertellen. Of dat nu is tijdens een formele pitch, een presentatie, een wekelijkse vergadering of de vrijdagmiddagborrel. Je hebt je dit verhaal eigen gemaakt, daarom zit het nu in je systeem.

5. Helpt jouw doelgroep je verhaal beter begrijpen…

Praatplaat helpt je doelgroep je verhaal beter te begrijpen

Ons brein is gemaakt om visuele informatie te verwerken. En kan dat razendsnel. Doordat jij nu letterlijk een Plaat hebt van jouw Praat er op, begrijpt iedereen de verbanden, opsommingen en conclusies een stuk beter.

6. …en onthouden!

Praatplaat helpt met onthouden

Niet alleen verwerken we visuele informatie sneller, we slaan het ook beter op. Door met mensen langs je PraatPlaat te lopen, creëer je talloze visuele herinneringen die een stuk makkelijker aan te roepen zijn dan tekstuele. Dit is natuurlijk nuttig als je een boodschap uit wil dragen die top-of-mind moet blijven, maar ook als je kernwaarden van je bedrijf wil borgen in de organisatie.

7. Geeft je een tastbaar eindresultaat 

Praatplaat is een tastbaar eindresultaat

Laten we wel wezen, zo’n PraatPlaat maken met jullie verhaal er op in je handen houden is gewoon ontzettend gaaf! In een tijd waarin we vooral digitale documenten produceren die ergens in de cloud wegzeven voor we ze goed en wel hebben afgemaakt kunnen we het belang van fysieke creaties niet genoeg benadrukken.

8. Zet blijvende verandering in gang

Praatplaat zet blijvende verandering in gan

Door te kiezen wat de kern van je verhaal is en daar een beeld(taal) aan te koppelen, leg je een bron bloot. Een bron waar je telkens op kunt teruggrijpen bij vervolgstappen in de richting die in lijn liggen met je doel. Totdat deze bron langzaam een riviertje wordt. Een riviertje dat alle mogelijkheden heeft om uit te groeien tot een grote stevige veranderstroom in de richting die je op wil. 

Okay, ik begrijp het en ik wil ook een praatplaat

Hoe wij samenwerken

Van vonk, naar vlam, naar BRAND! 

Je hebt net kunnen lezen wat de voordelen zijn van een PraatPlaat.
Een praatplaat (laten) maken is heel simpel: afspraak maken voor een intake en je laten leiden door het co-creatieve proces van Buro BRAND.
Niemand anders dan jij kan jouw eigen verhaal scherp krijgen. 

Wat wij als geen ander kunnen is jou daarin helpen en begeleiden. Onze communicatie achtergond en onze jarenlange ervaring als zakelijk tekenaars en visuele facilitators heeft er voor gezorgd dat wij weten op welke momenten we de juiste vragen moeten stellen en hoe we je snel door dit proces heen kunnen leiden. 

Daarvoor volgen wij onze gepatenteerde BRAND-methode om jouw verhaal aan te wakkeren.

De Vonk

Dit is het, het begin van ons avontuur, hier slaan we de stenen van jullie en onze creativiteit tegen elkaar op zoek naar die spark. 

Een creatieve intake volgens ons beproefde systeem. Hier krijgen we het doel scherp, delen we ideeën en maken we vooral veel tekeningen.

De Vlam

Langzaam groeit een vonkje uit tot een piepklein vlammetje, dat met genoeg zuurstof, de juiste temperatuur en brandstof steeds sneller groeit. 

Met alle input uit de vonk-fase gaan wij aan de slag. We werken gemaakte schetsen uit, voegen ideeën samen en maken een eerste blauwdruk van jouw PraatPlaat.

De BRAND

De vlammen van jullie PraatPlaat razen. Klaar om te woeden in de hoofden van jullie doelgroep. Als een echte BRAND. 

In deze fase komt het aan op onze tekenskills. We werken de blauwdruk uit tot volwaardige praatplaat in kleur en de juiste stijl. Dit is het moment van de puntjes op de i en de laatste kleine aanpassingen.

Tijdens al deze fases is er ruimte voor feedback, aanvullingen en suggesties die we op de BRAND manier in goede banen leiden voor een optimale efficiëntie.

Details: Binnen twee weken kan een praatplaat gereed zijn. Bij de intake gaan we met je in overleg om gewenste opleverdata na te komen.

Even overleggen?

Bel ons gewoon (vinden we altijd leuk) en we kunnen je meer vertellen over de verschillende mogelijkheden van Visual Thinking!

Bel ons: 070 204 40 49

Zelf een praatplaat maken?

Tegenwoordig maakt iedere organisatie gebruik van praatplaten. Door je praatplaat een weloverwogen plaats te geven in je communicatie aanpak en door de co-creatieve aanpak van Buro BRAND om jouw boodschap om te zetten naar een praatplaat, kan de praatplaat een een heel effectief communicatie middel zijn. Een deel van je praatplaat kun je zelf maken, of we leren je medewerkes en collega’s in een workshop hoe je een praatplaat tekent. Daarna werken wij de ideeën uit tot een professionele afbeelding die je overal kunt gebruiken.

Lees onze casus, waarin we met medewerkers een praatplaat maken voor Cardea, zij hadden een ingewikkeld vraagstuk waarbij het maken van een PraatPlaat ze enorm heeft geholpen.

Wat onze klanten zeggen

Fijn buro met betrokken en professionele medewerkers.

Koen Perik CostReport

Eerst goed luisteren en doen wat de klant wil om vervolgens mee te denken wat er mogelijk om tot slot heen en weer tot een mooie finetuning te komen. Kortom, een mooi proces van hoor en wederhoor.

Maurice Visser Dalton Voorburg

Tekenen heeft ons geholpen meer te durven en anders te denken.

Jan Buitendijk

PraatPlaat laten maken?

Wil je ook met ons een PraatPlaat maken? Vraag direct een vrijblijvende offerte aan.

Nog niet helemaal zeker?

Bel ons en we kunnen je meer vertellen over de verschillende mogelijkheden en toepassingen van een PraatPlaat!