Buro BRAND
Zakelijk tekenen in Powerpoint en Microsoft Office

“He? Kun je zakelijk tekenen in Powerpoint?!” Soms val je als expert van je stoel en roep je: “WAAROM wist ik dit niet!” Dat overkwam mij, toen ik ontdekte dat je in de programma’s van Microsoft Office geweldige tekeningen kunt maken. Dat blijkt al meer dan 10 jaren te kunnen. Waarom gebruiken we dat niet massaal, om onze presentaties in Powerpoint of documenten in Word veel leuker te maken?

Natuurlijk hoef je voor het tekenen in Powerpoint geen afgestudeerde ontwerper te zijn. Waar het om gaat, is dat je tekeningen functioneel zijn: dat ze wat toevoegen aan je dagelijks werk.

Zakelijk tekenen in Microsoft Office

Zakelijk tekenen in Powerpoint en Microsoft Office

Om te tekenen op je computer heb je dus geen ingewikkelde programma’s nodig als Adobe Illustrator. Je kunt direct tekenen in Powerpoint, Word of One Note. In Excel kun je ook tekenen, maar dat werkt niet fijn, kan ik je niet aanraden.

In dit artikel lees je hoe je zakelijk tekenen kunt gebruiken in Powerpoint. Lees hier alles over zakelijk tekenen in Word en zakelijk tekenen in OneNote.

Een Wacom-tablet of je touchscreen laptop

Het enige dat je nodig hebt om te tekenen in Powerpoint, is een eenvoudige Wacom-tablet. Zo’n Wacom- tablet is hier te koop vanaf circa €45. Zo’n tekentablet leg je naast je toetsenbord en sluit je via USB aan op je computer. Je installeert een sturingsprogramma en hoppa: je kunt aan de slag.

Heb je een tablet of laptop met touchscreen, dan heb je zelfs de Wacom niet nodig en teken je direct op het scherm met de pencil die bij je touchscreen wordt geleverd. We raden je aan om niet met je muis te tekenen, dat werkt niet fijn.

Voorbeelden van zakelijk tekenen in Powerpoint

Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt: leuk, dat tekenen in Powerpoint. Maar wat kan ik er dan mee? Nou, wat dacht je hiervan:

Tekenen in je presentaties in Powerpoint

Bij zakelijke presentaties kun je op enorm veel manieren gebruik maken van zakelijk tekenen op de sheets van je Powerpoint. Bijvoorbeeld:

Voor een intake met een klant, heb je wellicht een presentatie uitgewerkt, die je op je scherm laat zien. Tijdens het gesprek met je klant teken je over je slides heen en voeg je direct de reacties van je klant toe. Zo merkt je klant dat alle feedback direct wordt verwerkt en je kunt ideeën samen sneller uitwerken

Zakelijk tekenen in Powerpoint en Microsoft Office

In een overleg met je eigen team, presenteer je een nieuw plan in een Powerpoint. Natuurlijk hebben een paar collega’s aanvullingen. Met de hand voeg je direct hun teksten toe aan je sheet. Zo heb je geen eindeloze discussies, maar kun je vlot verder met je verhaal. En je collega’s zien dat hun feedback is verwerkt.

Heb je ook vaak collega’s die afdwalen tijdens een presentatie? Door hun reacties direct op te schrijven, of in een eenvoudige tekening te zetten, hou je de aandacht veel beter vast. Denk jij dat Hugo bij een volgend overleg nog durft te gapen, als jij direct een gapend mannetje op je slide zet?

Informatie ophalen uit een groep

Tekenen kun je gebruiken om informatie op te halen uit een groep. Maak in je presentatie bijvoorbeeld alvast een template met blanco vlakken, waarin je om antwoorden vraagt. Bijvoorbeeld: wat is het grootste risico van dit plan? Of: hoe zou dit idee echt cool kunnen worden? Omdat jij hun antwoorden opschrijft of tekent, voelen mensen zich uitgenodigd om mee te doen en hun ideeën te delen. Jij krijgt betere tips en je overleggen zijn constructiever en leuker.

Opschrijven van feedback tijdens je presentatie is handig om nog een reden. Laat je collega’s roepen, en schrijf ondertussen op wat er wordt gezegd. Zo heb je alle reacties direct toegevoegd in je presentatie. Na afloop van je presentatie mail je iedereen je presentatie en alle feedback is er al in opgenomen. Hoef je achteraf lekker niks meer uit te werken. Handig!

Zakelijk tekenen in powerpoint - actieplan

Gebruik smileys, assen of landkaarten

Wat ook leuk is: bereid een sheet voor, waarin je gerichte feedback vraagt (Vinden jullie dit een goed plan?). Teken visueel wat je collega’s er van vinden, dat kan met eenvoudige smileys, en zet die bijvoorbeeld uit op een as, of in vakken. Zo heb je direct de emoties van je toehoorders visueel vastgelegd. Niet alleen handig, maar ook leuk.

Als warming up bij een workshop of sessie is het leuk als deelnemers wat meer over zichzelf vertellen. Dat maak je extra interessant als je bijvoorbeeld snel met stippen op een landkaart aangeeft waar iedereen vandaan komt.

Om te voorkomen dat deelnemers wegdommelen tijdens je verhaal, kun je gerichte vragen stellen waarvan je de antwoorden weergeeft op een schaal of as. Vraag bijvoorbeeld ‘hoe duidelijk is het doel voor jou?’ of ‘Heb je er zin in?’ en geef de antwoorden met icoontjes weer. Veel leuker dan mensen vragen om hun hand op te steken, en bovendien heb je de antwoorden achteraf weer geïntegreerd in je presentatie.

Feedback vragen met tekenen in Powerpoint

Het is handig om op de laatste slides van je presentatie wat lege templates op te nemen, die je vult met input vanuit de deelnemers. Vraag bijvoorbeeld: ‘Wat zijn je belangrijkste inzichten uit dit overleg‘. Leuk voor de deelnemers en waardevolle input voor jezelf.

Natuurlijk kun je ook op de laatste slides van je presentatie de actielijst opschrijven of uittekenen, die tijdens je presentatie is besproken. Ben je klaar met je presentatie, dan stuur je de presentatie inclusief de besproken acties rond. Snel voor jou en handig voor je collega’s.

Zakelijk tekenen in Powerpoint en Microsoft Office

Teken in Powerpoint over stockfoto’s en maak ze creatief

Vind jij die standaard stockfoto’s ook zo saai? Toch zijn ze af en toe best handig. Maak ze leuker, door over zo’n standaard foto even een eigen icoontje of tekening te maken, die precies laat zien wat jij in je verhaal wilt vertellen. Stockfoto’s waren nog nooit zo’n leuke bron van inspiratie.

Door het tekenen van je eigen afbeeldingen en iconen in je presentatie, of door te tekenen op stockfoto’s, zorg je ervoor dat je afbeeldingen veel beter passen bij je boodschap. Zo kun je precies de goede toon en associaties oproepen bij je verhaal.

Zakelijk tekenen in Powerpoint en Microsoft Office

Kortom: Zakelijk Tekenen in Powerpoint kun je voor van alles gebruiken. Je hebt geen dure software of apparatuur nodig. Met een beetje oefening worden je presentaties een stuk leuker en meer effectief. Meer weten? Doe dan mee aan onze special-training ‘Zakelijk tekenen in Powerpoint en Word’.

Door Ellen de Lange-Ros