Buro BRAND

Wat zijn kernwaarden?

Kernwaarde eerlijk visueel

Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een organisatie. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar de organisatie voor wil staan.

Vaak worden ze neergezet in een paar woorden, die de organisatiecultuur duidelijk maken. Met je kernwaarden wil je je identiteit laten zien: richting je klanten maar ook naar jezelf als team en je medewerkers. Ze geven daarmee houvast en richting aan de houding en gedrag van mensen.

Voorbeelden van kernwaarden

Voorbeelden van kernwaarden zijn: Klantgericht, Vernieuwend, Integer, Stipt, Professioneel, Verantwoordelijk, Gezond, Verbeeldingskracht, Harmonie, Passie, Verbinding, Bezieling, Humor, Pionieren, Doelgericht, Leiderschap, Kwaliteit, Discipline.

Op internet kun je complete lijsten met waarden vinden, maar natuurlijk is het beter om zelf te kiezen welke woorden bij jou en je organisatie passen en daar een keus uit te maken.

Problemen met kernwaarden

Kernwaarde initiatief - visueel

Tot zover de theorie. Want de praktijk? Die is anders.

Als je in een grote organisatie werkt, ken je vast kernwaarden. Dure consultants worden ingehuurd om sessies met het topmanagement te houden. Uiteindelijk komt er een lijstje woorden uit, die vooral aangeven wat het bedrijf wil uitstralen, maar weinig met de realiteit te maken heeft.

Bijvoorbeeld ‘klantgericht’ (voor een organisatie waar geld meer aandacht krijgt dan klanten). Of ‘vernieuwend’ voor een organisatie die al jarenlang hetzelfde doet. En natuurlijk ‘integer’ voor een bedrijf dat het afgelopen jaar de pers haalde met schandalen.

Nog te vaak zijn kernwaarden een opsomming van waarden vanuit de top, die niks met de dagelijkse praktijk te maken hebben. Ze worden van gedicteerd en zitten niet in het hoofd, hart en de handen van de organisatie.

Dat is jammer!

Een kompas voor je team

Kernwaarden kunnen geweldig werken. Gebruik je ze goed, dan zijn ze een prachtig kompas, een richtingaanwijzer die je helpt herinneren wie je ook alweer wilde zijn en dat naar buiten toe vertelt aan je klanten.

Afgelopen jaar hebben we bij Buro BRAND onze kernwaarden vastgesteld. In live sessies met het hele team hebben we opgehaald wat we belangrijk vinden, wie we willen zijn. Die waarden hebben we geclusterd tot een aantal termen waarvan we samen vonden ‘dat zijn wij’!

Natuurlijk hebben we daar een mooie plaat van gemaakt, die in ons kantoor hangt. Zo herinneren we onszelf er regelmatig aan hoe we met elkaar willen omgaan, wat we belangrijk vinden.

Zelf aan de slag?

Wil jij ook relevante kernwaarden op een mooie manier communiceren naar jezelf of je klanten? Daar helpen we je graag bij. Lees hier hoe je een effectieve brown-paper-sessie organiseert, of neem contact met ons op om samen te bespreken hoe we jouw kernwaarden visualiseren.

Kernwaarden Buro BRAND - zakelijke tekenen - visuele communicatie

Door Ellen de Lange-Ros