Buro BRAND

Als je gehoord wilt worden in een gesprek, dan luisteren we vaak naar wie het meest zegt of het hardst praat. En dat kan lastig zijn wanneer jij met jouw input impact kan maken, maar niemand hoort je, of je krijgt weinig ruimte om te praten. 

Ik sta ook vaak voor groepen, maar heb ook niet de meest luide stem, en hou ook niet zo van het, over anderen heen praten. Maar ik heb wel een mening en ideeën die impact kunnen maken. En daarom laat ik mijn stem horen via mijn tekeningen. Tekenen en visuals als universele taal zorgt ervoor dat ieders stem een gelijk podium krijgt, en gelijke kans krijgt zich te laten horen. Ook de persoon met de minder luide stem, de persoon die niet perfect uit z’n woorden komt, de persoon die moeite heeft met Nederlands, of de persoon die normaal wat meer op de achtergrond staat krijgt evenveel aandacht als we middels tekeningen onze ideeën uiten. En krijgt op deze manier evenveel ruimte om mee te doen.

Belang van participatie

En dat is iets wat wij veel voorbij zien/horen komen in de maatschappij en dus ook bij ons op Buro BRAND, namelijk de belangrijkheid van participatie in allerlei verschillende contexten. Dat mensen, of het nou burgers zijn of medewerkers, mee kunnen denken en bepalen over onderwerpen die hen aangaanEn soms gaat het over meedoen in de samenleving via arbeid of dagbesteding, onderwijs, onderlinge hulp, vrijwilligerswerk, in verenigingen en sociale netwerken. Iedereen moet kunnen meedoen: jong of oud, man of vrouw, met beperking of zonder. Gemeenten organiseren veel rondom het thema participatie. En wellicht is de behoefte nu ook wel wat groter omdat in en sinds de Covid periode veel gebeurd is en het juist in die periode lastig was om participatie bijeenkomsten te organiseren. Gemeenten in Nederland vinden het dan ook van belang om participatie van burgers te bevorderen, te ondersteunen en waar te maken.

Burgerparticipatie ontwerpen

Samen met gemeenten werken wij ook regelmatig aan burgerparticipatie, en organiseren we visuele workshops met inwoners waarbij we ophalen: wat zijn hun ideeën, wat moet anders en waar zit hun behoefte? 

Iedereen is in hun werk continu in de weer met keuzes maken en richting bepalen. En we willen ook verschillende groepen mee laten praten en bepalen. Maar dat maakt het maken van een keuze ook weer extra complex, waardoor we er pratend vaak niet (of moeilijk) uitkomen. Rondom het organiseren van participatie herkennen wij een aantal uitdagingen voor gemeenten/wijken wanneer wij ondersteuning bieden.

De ‘roadmovie’ van onze collega Lieveke van een van de wijkbijeenkomsten bij Gemeente Alphen aan den Rijn
  • In de voorbereiding: Samen met wijken en gemeenten bepalen wat de doelstelling van de participatie is, hoe we de doelgroep het best kunnen aanspreken en informeren(met beeld) en hoe we die burger bijeenkomst met visuele werkvormen interactief en inzichtelijk kunnen maken. Als Buro BRAND zijn wij heel erg van het “laten doen” en de “expertise van deelnemers”! Geef iedereen de mogelijkheid om aan de slag te gaan en maak samen heel beeldend wat er de komende periode(n) gaat gebeuren en wat er later opgepakt gaat worden.
  • In het faciliteren van de bijeenkomst: Tijdens de bijeenkomst begeleiden wij brainstorms, zorgen we voor(bewoner) interactie, en helpen we met het keuzeproces en vervolgstappen. We gebruiken eigenlijk altijd visuele templates en oefeningen, omdat ze laagdrempelig zijn en ieders stem eenzelfde podium geven. 
  • In het waarmaken: Dit is een belangrijk en tevens lastig deel van participatie. Plannen maken is 1, waarmaken is heel wat anders. Als Buro BRAND verzorgen we nodige communicatie middelen, staan wij bij in opvolg bijeenkomsten en bewaken we evaluatie methoden. 


Wanneer we participerend willen samenwerken bestaan er al ontzettend veel visuele tools om je te helpen. Je hebt natuurlijk al de bekende mindmaps, flowcharts en beslisbomen. Maar er zijn zoveel meer visuele opties, die je makkelijk en snel met wat papier, stift en tape samen met je burgers of doelgroep kunt maken. Hiermee kun je niet alleen een geïnformeerde beslissing maken, maar ook de complexiteit van een vraagstuk ontrafelen, snel kansen zien en potentiële risico’s vermijden. Of je nou een business lead bent, een ambtenaar, anderen coacht, of een individu bent die betere beslissingen wilt maken of makkelijker en helder keuzes wilt delen met je collega’s en stakeholders. 

Ben je benieuwd hoe Visual Thinking jou kan ondersteunen in een vraagstuk? Of wil je sessies inrichten, waar je op een participerende manier keuzes wilt maken of input wilt ophalen? Dan zijn onze visuele strategie sessies iets voor jou! Of heb je een andere vraag voor me? Stuur me dan gerust een mailtje

Door Willemien Brand