Buro BRAND

Je werkt sinds kort bij Buro BRAND, wie ben jij?

Hoi! Ik ben Marije. Ik ben gek op muziek en zingen, luister graag naar podcasts, ben een écht familiemens en een echte bourgondiër. Samen met mijn partner woon ik in het mooie Nijmegen en na een recente reis zijn we verliefd geworden op Zuid-Afrika.

Hoe ben je bij Buro BRAND beland?

Toen ik na mijn Master Cultuur, Organisatie en Management begon met werken als onderzoeker/adviseur op het gebied van informatie-, kennisdeling en (netwerk) samenwerking binnen crisisbeheersing en rampenbestrijding, merkte ik dat gesproken en geschreven taal alleen niet altijd even effectief zijn om elkaar (beter) te begrijpen. Soms spreken we, of schrijven we in, dezelfde taal maar verstaan we elkaar toch niet echt, terwijl dit juist zo belangrijk in een wereld vol complexe vraagstukken, samenwerking tussen diverse stakeholders en snelle veranderingen.

Ook kwam in verschillende (onderzoeks-)situaties naar voren dat naast (technische) systemen en structuren ‘elkaar kennen’, ‘vertrouwen’ en ‘weten wat de ander nodig heeft’  belangrijke elementen zijn in samenwerking en informatie- en kennisdeling. Toen ik destijds een cursus zakelijk tekenen volgde ging er een wereld voor me open. Ik ontdekte hoe visueel werken helpt om jezelf, elkaar en complexe inhoud beter te begrijpen. Visueel werken dwingt je om te komen tot te kern,  helpt om gedachten en gevoelens over te brengen, complexiteit begrijpelijker te maken en samen betekenis te geven aan de context.

Sinds die ene cursus ik nooit meer gestopt met het gebruik van beeld naast geschreven en gesproken tekst. Ik heb me hierin verder ontwikkeld en na een aantal jaren te hebben gewerkt als freelancer ben ik nu met veel plezier begonnen als visueel consultant bij Buro BRAND!

Wat ga je bij Buro BRAND doen?

Binnen Buro BRAND hoop ik organisaties te mogen ondersteunen bij inhoudelijke, communicatie- en verander vraagstukken en daarbij mijn perspectief als organisatie antropoloog mee te brengen.

Dit betekent voor mij: continu proberen te begrijpen en conceptualiseren vanuit het perspectief en de belevingswereld van de opdrachtgever en hun doelgroep(en) en wat zij nodig hebben. Zo hoop ik bij te mogen dragen aan visuele processen en producten die aansluiten bij de vraagstukken van organisaties en een positieve impact hebben op wederzijds begrip, onderlinge verbinding, en samenwerking.

Daarnaast hoop ik anderen te mogen inspireren om visueel te gaan werken binnen hun eigen organisaties door het geven van trainingen.

Voor welke vragen mogen klanten jou wakker maken?

Ik krijg energie van het verbinden van verschillende werelden en van het bij bij elkaar brengen van verschillende perspectieven zodat betrokkenen elkaar beter leren begrijpen en daardoor beter samen kunnen werken aan de complexe vraagstukken.

Waar kan ik mijn creatieve ei kwijt buiten werk?

Tijdens vakanties vind ik het altijd heel leuk om te fotograferen, ik bedenk me altijd weer dat ik daar veel meer mee zou willen doen! Ook vind ik het heerlijk om sketchnotes te maken van bijvoorbeeld boeiende podcasts.

Nieuwsgierig naar wat Marije voor jou kan betekenen?

Wil je Marije haar ideeën en denkkracht inschakelen tijdens een verandertraject? Wil je sparren over organisatie antropologie en de inzichten die wij kunnen bieden over jouw organisatie? Of heb je een andere vraag of idee? Stuur dan een mailtje naar marije@burobrand.nl of bel naar ons kantoor onderaan de footer!

Door Mahana Tuimaka