Buro BRAND

Bij Buro BRAND zijn we dol op analoge prototypes. Maar wat is een analoog prototype? Hoe maken wij zelf analoge prototypes voor onze opdrachtgevers? En, goed om te weten, wat kun jij ermee in jouw eigen werk?


Wat is een prototype?

Wikipedia zegt: “Een prototype is een vroeg model van een product, handgemaakt of via rapid prototyping, waarmee optredende krachten, de werking of passing van onderdelen wordt getest en de productie wordt voorbereid.”

Een prototype is als het ware een voorbeeld of model van wat je uiteindelijk wilt maken. Dat kan gaan om fysieke producten. Autofabrikanten ontwikkelen vaak een prototype van plastic, lang voordat ze een model in productie nemen. Ook bij digitale producten, zoals een app of een website, wordt er een prototype gemaakt. Bijvoorbeeld door mogelijke schermen uit te werken in een tekenprogramma zonder dat je al op knoppen kunt klikken.

Waarom zijn prototypes belangrijk?

paper prototype
paper prototype

In ons werk willen we het graag meteen goed doen. Te vaak doen we het té goed. De perfectionist in ons blijft prutsen op details, en denken dat we het allemaal wel weten. Maar je werk wordt meestal een stuk beter als je niet te lang in je eentje blijft doormodderen. Stap uit je kantoor: overleg met klanten of collega’s. Laat zien wat je ideeën zijn, en vraag in een vroege fase al om feedback.

Prototyping zorgt ervoor dat je je ideeën vlot globaal moet uitwerken, dat je snel feedback kunt ontvangen, iets kan testen, dat anderen met je kunnen meedenken. Juist zo worden je ideeën, producten of diensten beter. 

Wat is analoog prototypen?

Bij analoog prototypen gaat het om prototypes die niet digitaal zijn, maar van fysieke materialen worden gemaakt. Denk hierbij aan de plastic auto’s, maar ook aan prototypes van papier, karton, hout, board, of wat je maar aan kan komen. Ook een mix van digitaal en analoog prototypen komt veel voor: je maakt een prototype van karton of papier, dat je via een filmpje even aan je klant of collega’s laat zien.


Wat zijn de voordelen van analoge prototypes?

Analoog prototypen heeft een aantal voordelen:

1. Een analoog prototype is goedkoop

Een analoog prototype maak je van eenvoudige en goedkope materialen die volop beschikbaar zijn. Werk je op kantoor? Wandel bijvoorbeeld naar de postkamer en gebruik dozen van verpakkingen, tape, viltstiften en een schaar om je collega’s te laten zien hoe jou idee er uit komt te zien.
Je kunt bijna gratis dingen maken en testen. Je hebt geen dure software nodig hiervoor.

2. Een analoog prototype maak je snel

Je herkent het vast wel: voordat je het weet ben je uren bezig met prutsen aan digitale details: een tekening die net niet mooi is, opmaak van een presentatie die beter kan, lijntjes in een website of app waaraan je blijft sleutelen. Maak je een analoog prototype, dan werk je snel een eenvoudig. Je staart je niet blind op details, maar gaat juist de hoofdlijnen neerzetten. Doordat je werkt met analoge materialen, zoals papier en karton, kun je niet verzanden in details. Dat levert je veel tijd op.

‘Analoog prototypen kan al in een half uurtje.’

Willemien Brand

3. Een analoog prototype laat zien wat je bedoelt

Doordat je iets fysieks kunt laten zien, is het voor anderen direct duidelijk wat je bedoelt. Je praat niet langer over ‘die ene knop linksboven’, maar kunt het laten zien op dat grote stuk karton waar je met zwarte stift de knop hebt getekend.

4. Dankzij analoog prototypen krijg je goede feedback

Met een analoog prototype kun je snel aan anderen laten zién wat je bedoelt. Zo snappen je collega’s of klanten je ideeën beter en kunnen ze je betere feedback geven. Daarmee kun jij je idee, product of dienst verder uitwerken. Juist het prototypen in de beginfase zorgt ervoor dat je meer vaart maakt en betere ideeën uitwerkt.

Een nieuwe app, uitgewerkt met een analoog prototype


Feedback op je analoge prototype regelen

Hoe krijg je die belangrijke feedback van collega’s of klanten? Dat kan op allerlei manieren. Juist omdat je iets hebt dat je fysiek kunt laten zien, reageren mensen vaak vlot. Een mail kan blijven liggen, maar een collega die met een kartonnen bord je kamer inloopt geef je wél snel antwoord. Of je gaat met je prototype in de lunchpauze naar de uitgang van de bedrijfskantine en vraagt daar een aantal collega’s om feedback. Nieuwe schermen van een app testen onder consumenten? Dat kan ook in het winkelcentrum om de hoek, waar je mensen om hun mening vraagt met kartonnen borden waarop het idee is uitgewerkt.

‘Met analoog prototypen kun je mensen gericht vragen stellen, zoals ‘zou je dit een handige toevoeging vinden’.

Mahana Tuimaka – trainer Analoog Prototypen


Analoge prototypes bij Buro BRAND

Bij Buro BRAND werken we op allerlei manieren met prototypes. We werken onze trainingen altijd uit op papier of karton in schetsen. Maar we maken ook analoge prototypes om ideeën voor opdrachtgevers uit te werken. En we leren je in onze training Analoog Prototypen hoe je ze zelf inzet in je werk.


Klantcase 1: Analoog prototypen van een trainings-avatar

Onze opdrachtgever heeft een trainingsbureau. Voor hun trainingen bedachten we een fysieke avatar voor deelnemers. Mensen krijgen bij de training een fysieke avatar-achtige pop voor zich, waar ze met een whiteboardstift op kunnen schrijven. Ook kunnen ze post-it notes plakken bij inzichten van andere deelnemers.

Analoge eerste prototypes van de avatar, plus het definitieve ontwerp voor onze opdrachtgever

Maar hoe moet zo’n avatar eruit zien? Voor onze opdrachtgever ontwikkelden we diverse prototypes, gewoon van karton. Van de ideefase maakten we een filmpje van de fysieke prototypes, maar je kunt ook foto’s maken, die in een powerpoint zetten en daar weer een tekst bij inspreken waarvan je een filmpje maakt.

Papieren prototype van de uitnodiging van onze opdrachtgever

Klantcase 2: Analoog prototypen van een verhuiskaart

Een opdrachtgever vroeg ons om een bijzondere kaart, om de verhuizing naar hun nieuwe pand aan hun klanten te vertellen. Maar wat zou deze opdrachtgever aanspreken? Met papier maakten we een opzetje, dat we in een snelle video aan de opdrachtgever lieten zien. Het was direct duidelijk wat we hadden bedacht. En: het is leuk!


Hoe presenteer je een analoog prototype?

Van een prototype kun je een foto maken, je kunt ze in een live sessie presenteren,  maar het is ook  leuk om er een videootje van te maken. Dat hoeft niet ingewikkeld. Pak een telefoon en vraag een collega of stagiair om je te filmen terwijl jij je prototype laat zien. Gewone mails blijven vaak liggen, maar een mailtje met video krijgt veel meer aandacht: daarop krijg je wel vlot een reactie.

‘Een snelle video van je prototype, is eigenlijk ook alweer een prototype op zich. Mensen vind het leuk en geven je sneller feedback op je idee.’

Willemien Brand

Bij prototypen gaat het dus niet alleen om het prototypen van je product, ook de manier van communiceren kun je op die manier doen. Je kunt een korte video maken waarin je jezelf even voorstelt in de camera, je laat zien hoe ver je al bent, wat je al hebt gemaakt en kunt inzoomen op je bureaublad.


Waarom een training ‘Analoog Prototypen’?

Natuurlijk kun je met de tips uit dit artikel zelf aan de slag met analoog prototypen. Maar zeg eens eerlijk: ga je het nou ook écht doen? Of type je toch weer die lange mail, om je idee te pitchen bij je collega’s of management?

Juist omdat het er te vaak ‘niet van komt’, hebben we bij Buro BRAND de training ‘Analoog Prototypen’ ontwikkeld. Ga je zelf een idee uitwerken, hoe innovatief of creatief ben je dan? Vaak denk je toch in standaard vormen, zoals een beschrijving van je dienst in de email, of een foto. Maar dat kan creatiever! In onze training leren we je creatieve manieren om snel een prototype te maken.

‘Mensen ervaren vaak drempels om in hun werk te gaan knutselen of een voorbeeld van LEGO te bouwen. Onze training helpt je daar overheen te komen. Je gaat ontdekken dat het prima in te passen is in je werk. Het is niet knutselen, het is werken!’

Mahana Tuimaka – trainer Analoog Prototypen

Volop voorbeelden van analoge prototypes

Een LEGO prototype

In onze training laten we je een flink aantal voorbeelden zien van analoge prototypes en je gaat er zelf mee aan de slag. Je leert welk soort prototype wanneer geschikt is. We laten je in de training voorbeelden zien van prototypes van een digitaal product zoals een prototype van een game, een prototype van een website en een prototype van een nieuwe dienst. Ook leer hoe je een idee voor een fysiek product kunt uitwerken en pitchen, en kunt laten zien hoe het er uitziet of werkt. Verder is onze training Analoog Prototypen geschikt als je ideeën voor een service of nieuwe dienst wilt laten zien of uitleggen.

Leer je prototype pitchen met een storyboard

In de training leer je ook een analoge (sketchnote) animatie maken. Dat kan bijvoorbeeld een filmpje zijn met materialen van LEGO, je eigen tekeningen, of je maakt een poster met analoge sketchnotes. Met je eigen analoge materialen maak je een eigen pitch over jouw idee.
Aan het einde van de training heb je een fysiek prototype gemaakt en hierover ga je een filmpje opnemen. We leren je hoe je een storyboard maakt bij je pitch, je denkt na over je call to action en het doel van je pitch.

Case van deelnemer van de training: nieuwe dienst ontwikkelen

Een deelnemer van onze training werkt in de communicatie van haar organisatie en heeft te maken met de vernieuwing en uitbreiding van hun diensten. Maar wat hebben gebruikers nodig en wat zoeken ze? Met haar analoge prototype kon ze snel met gebruikers praten over ideeën en ophalen wat hun wensen waren. Dat kon de organisatie gebruiken om de dienst goed neer te zetten.


Analoge prototypes: ga het doen, ook in jouw werk

Te vaak zien we nog dat organisaties de testfase van een idee of dienst overslaan en te snel willen implementeren. Terwijl juist een goede testfase, met prototyping je veel oplevert. Je bespaart slagen die je anders later alsnog moet maken.

Ben je benieuwd hoe je Analoog Prototypen in jouw werk kunt inzetten? Lees wat je leert tijdens de training Analoog Prototypen of meld je aan voor de eerstvolgende mogelijkheid om mee te doen.

Door Mahana Tuimaka