Buro BRAND
Animatie Praatplaat

Praatplaat proces 

Eerst maken we een aantal schetsen

Al vanaf de eerste kennismaking met Saila (Senior Propositie Marketeer) kregen we ontzettend zin in deze praatplaat opdracht. PreZero staat voor een grote opdracht, namelijk: Verder denken voor een duurzaam morgen. Wat ook de titel is geworden van de praatplaat. Gezamenlijk gingen we de uitdaging aan om het pad dat de klant bewandeld op zijn of haar weg naar een duurzaam morgen verder uit te tekenen. Ah.. ik noem het al, we kwamen al snel op een ‘pad’.. en een hobbelige nog wel. De metafoor was geboren waar we alle informatie in gingen plotten.

De klant doorloopt tijdens zijn of haar “reis” 4 fasen. Een 4 stappenplan dus. Dit keer niet in bullets, maar met sub-stappen/doelen. En alles gedragen door een kleinere illustratie. Het was continue balanceren tussen tekst weghalen (nog meer? Ja!) en nadenken over welk beeld het kon versterken. Het antwoord op de eerste vraag van de kijker ‘wat betekent dit eigenlijk voor mij, welke stap kan ik met mijn organisatie nu al, maar ook morgen zetten?’ was een belangrijke insteek. Je wilt immers iedereen bereiken en meekrijgen.


Tegelijk aan dit creatieve proces hebben we gekeken hoe we de kleuren en huisstijl van PreZero konden verwerken in deze dragende plaat., zo stond er een gepersonaliseerde illustratie stijl. Deze hebben we doorgetrokken in alle uitingen zodat er echt een eenheid ontstond.

De praatplaat is daarna uitgewerkt in een ‘Menukaart’. Een handige help-out met het aanbod per klantfase, als framework voor de salesoffer richting de klant en het interne portfoliomanagement.

Na een tijdje van delen, samen bespreken en toetsen bij de interne én externe klant (ja! Hij werkte !) kwam de wens om er ook een animatie van te maken. Al met al, we hebben hiermee een aantal verschillende producten neergezet, een illustratie (praatplaat), een opgemaakt document (Menukaart) en een aantal animaties. Waar we ongelooflijk trots op zijn. We zien het ook echt als een co-creatie met PreZero (Saila). Zo’n samenwerking wensen wij iedereen toe!!

Een schets wordt een praatplaat

Van praatplaat naar animatie

Nadat de praatplaat voor een duurzaam morgen rond was, kwam de wens om dit verhaal over te brengen in de vorm van een animatie. Natuurlijk kunnen we dat! Het zou gaan om 3 animaties met daarin “ongeveer” dezelfde boodschap maar dan gericht aan 3 doelgroepen. Een voor intern gebruik, waar iets meer in detail wordt uitgelegd wat een duurzaam morgen betekent en hoe PreZero klanten daarin op weg helpt. Een voor extern gebruik, iets bondiger en gericht op partijen in samenwerking met PreZero. En een voor overheden waar de nadruk op gemeentes ligt.
Vanuit PreZero kwam er een script voor de voice-over tekst, daar hebben we in een sessie beeld bij bedacht. Heel fijn om samen te sparren over inhoud en beeld!

Al snel volgde de storyboard fase, de eerste beeldvorming van het lopende verhaal. Vervolgens werden de scenes uitgetekend en in beweging gezet door de “magie” van animatie. Het eindresultaat mag er zijn. Een mooie set animaties met dezelfde look and feel. Een mooie eenheid die aansluit bij de overige communicatiemiddelen die we voor PreZero maakten.

Van schets, naar praatplaat, naar storyboard, naar animatie

PreZero aan het woord

Saila: “Toen ik 2,5 jaar geleden startte als Propositie Marketeer bij PreZero viel mij al snel op hoeveel mooie dingen wij samen met klanten mogen doen. Dat maakte me nieuwsgierig: hoe zou de ideale weg naar een duurzaam morgen eruit zien?  Wat is dan op welk moment voor de klant het best passende aanbod?  Want de ene klant is al verder “op weg” als de andere, maar ze kunnen allemaal vandaag de volgende stap zetten om door te pakken op duurzaamheid en circulariteit.  Als projectlead ging ik aan de slag om dit, samen met mijn projectteam, verder uit te schrijven.

Rond diezelfde periode volgde ik samen met twee collega’s de training Zakelijk tekenen en Visual Storytelling bij Buro BRAND. Alle drie merkten we dat beeld de essentie van een verhaal beter over weet te brengen en ook beter blijft hangen. Ook helpen tekeningen de soms ingewikkelde propositiestructuren te vereenvoudigen.

Ook hier werd 1 + 1 dus 2. Of eigenlijk zelfs meer dan dat. Ondanks dat onze eigen tekenvaardigheden inmiddels aardig verbeterd zijn, maar nog niet op professioneel niveau, hebben we Buro BRAND gevraagd onze weg naar een duurzaam morgen (die we inmiddels uitgeschreven hadden en intern getoetst hadden) uit te tekenen. En wat bleek, zo’n praatplaat praat inderdaad een heel stuk makkelijker dan een lap tekst. We hebben er inmiddels ook een aantal op billboard formaat op ons kantoor staan.

De menukaart gaf net even de extra diepgang aan het verhaal om het ook echt concreet te kunnen maken: wat gaan we nu dan samen doen? Met welk aandachtsgebied kunnen we met de klant aan de slag? Om Sales hier verder in te ondersteunen hebben we ook nog een aantal slides ontwikkeld voor in de salespresentaties, is het onderdeel van onze salestrainingen etc. De animaties maken het verhaal rond en zijn ideaal voor intern gebruik op bijvoorbeeld intranet en voor nieuwe medewerkers. Extern zetten we ze in op onze website, in de salesgesprekken en op bijvoorbeeld LinkedIn.

Sommige van onze klanten zijn echt nog startende op hun weg, daar is dit verhaal dus nog nieuw voor. Anderen zijn al flink op weg en zien dit als een bevestiging van waar ze al mee bezig zijn. Maar we merken dat het voor álle klanten heel fijn is om te zien waar je nu staat als organisatie (met onze Quickscan), waar je naar toe wil, en welke stappen je vandaag al kunt zetten om daar uiteindelijk te komen. Die structuur en dat pragmatisme maakt dat het gesprek ook strategischer van aard wordt.

Ik denk dat dat niet gelukt was op basis van het oorspronkelijke word-document met die lap tekst! Dank dus aan Buro BRAND. Jullie wisten ons elke keer uit te dagen om nog meer tekst te schrappen en nog visueler te gaan denken. Daarbij was er echt sprake van co-creatie, en dat hebben wij als heel prettig ervaren. Graag tot een volgende keer!”

Zit jij met eenzelfde uitdaging?

Bel ons gewoon (vinden we altijd leuk) en we kunnen je meer vertellen over de verschillende mogelijkheden!

Bel ons: 070 204 40 49