Wat is de WOW-factor van jouw jaarverslag?

| | BRAND Business

Als grote organisatie moet en wil je graag verantwoording afleggen over je werkzaamheden. Hoe is het geld besteed? Heb je bijgedragen aan de maatschappij? Wat waren je doelen en wat heb je daarvan het afgelopen jaar bereikt?

Het is de bedoeling dat een jaarverslag deze vragen beantwoordt. Maar hoeveel jaarverslagen ken jij, die je met plezier doorleest en die je een goede indruk geven van de organisatie? 

Te vaak wordt een jaarverslag een gortdroog document dat niemand leest. Terwijl het tegelijkertijd een document is waar urenlang keihard aan is gewerkt. Hoe jammer. En dat kan anders!

Buro BRAND hielp Jeugdbescherming West aan een prachtig visueel jaarverslag, waarmee iedereen precies ziet waar de organisatie aan werkt.

Het mooiste is: het leeuwendeel van dit visuele jaarverslag werd door de medewerkers en directie van de organisatie zelf gemaakt, in een workshop van slechts één dagdeel.

Hoe kom je tot een visueel jaarverslag?

Na de intake startte het traject met een interactieve workshop van een dagdeel. Hierin leerden de deelnemers eerst basis tekenvaardigheden, waarna ze aan de gang gingen met het visueel uitwerken van belangrijke metaforen die door Jeugdbescherming veel worden gebruikt in het werk. Iedereen maakte hiervoor zelfstandig tekeningen met metaforen, die daarna werden besproken. Daardoor ontstaat direct een leuke energie, terwijl er ook veel inhoudelijke informatie-uitwisseling is en mensen vlot tot de kern komen.

Na het uitwerken van metaforen gingen de deelnemers in drie groepen uiteen, om per groep een onderwerp uit te diepen. Dat gebeurde natuurlijk niet in een saaie vergadervorm, maar door lekker te spelen met creatieve materialen. Daarna werden de drie onderwerpen aan elkaar gepresenteerd, waarbij het opvallend is hoe moeiteloos dit gaat. Er is geen sprake van weerstanden of ‘ja-maar-gedrag’ en er ontstaat in no-time een gemeenschappelijke praatplaat.

Door Buro BRAND wordt het hele proces ondersteunt, zodat er een fijne relaxte middagworkshop ontstaat, waarin razendsnel grote stappen zijn gezet. Na de middag werkt Buro BRAND de ontstane praatplaat visueel verder uit, Jeugdbescherming West geeft nog een keer feedback en levert enkele beknopte teksten aan, en klaar is het prachtige jaarverslag.

Wat krijg je?

Nu vraag je je wellicht af: wat houdt zo’n heel traject nu precies in? Dat is heel wat! Als organisatie krijg je namelijk een compleet verzorgde interactieve workshop met een groep (van circa 6 tot zo’n 25 deelnemers) van een dagdeel. In de workshop ontstaat een gezamenlijke visie, vullen mensen elkaar aan, en is het gewoon met elkaar werken in een heerlijke bruisende energie. Alleen al die workshop is zeer de moeite waard.

Daarnaast krijgt de organisatie natuurlijk een mooi visueel jaarverslag, waarop in één oogopslag alle belangrijke zaken te zien zijn. Deze praatplaat leent zich voor van alles: er kunnen bijvoorbeeld posters van worden gemaakt voor alle afdelingen, of de plaat kan worden gedeeld met verantwoordelijke stakeholders, zoals de wethouder van de gemeente Den Haag. Het jaarverslag is zo niet langer een compliance-document dat een ‘moetje’ is, maar wordt een vreugde-document, waar iedereen met plezier aan heeft gewerkt en met trots op terugkijkt en op initiatieven komt voor de komende periode.

Wellicht ben je ook benieuwd: wat kost zo’n traject? Dat valt mee! Een compleet uitgewerkt visueel jaarverslag, inclusief de interactieve workshop, is al mogelijk vanaf zo’n €4.000. De exacte kosten zijn natuurlijk altijd afhankelijk van de omvang van de groep en de extra vragen die erbij komen.

Wil je weten of zoiets ook voor jouw organisatie zou kunnen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag om ook jouw jaar op een prachtige manier visueel te verbeelden.

Een vraag voor Robert?

Mail Robert