Dagboek van een Visual Storyteller

| | BRAND Academy
12 januari 2019

Lief Dagboek,

Vandaag had ik met James en Valerie afgesproken een klap te geven op wat nou onze visie is hier op de afdeling energietransitie. Dit is een superbelangrijk topic en heeft hoge prioriteit, dus ik hoopte dat we eindelijk een paar concrete stappen zouden zetten richting de uitwerking, maar helaas… Nadat we klaar waren met de vergadering voelde het allemaal gewoon heel plat en oppervlakkig.

James was met containerbegrippen aan het gooien, en de ideeën die eruit rolden waren erg onpersoonlijk en algemeen (sorry team!). En wanneer ik er iets van zeg, namelijk dat we misschien uit de box moeten denken, krijg ik alleen maar teruggegooid van Valerie: “We werken toch niet in de creatieve sector?!”

Nou, ik denk dat het onzin is, ik denk dat iedereen kan denken in verhalen en metaforen. Ik heb gewoon het gevoel dat je zo’n visie over ZO’N BELANGRIJK ONDERWERP moet kunnen proeven en voelen en verfijnen totdat het bijna tastbaar is!

Hoe dan ook, dit hele proces is een stip op de horizon, oneindig ver te zoeken en nog lang niet in zicht!

14 februari

Wie had gedacht dat Valentijnsdag zoveel moois zou kunnen brengen?!

Ik woonde een presentatie bij van een klant waarbij ze het toekomstige traject van een startend project presenteerden. Ik heb gewoon vlinders in m’n buik nu ik eraan terugdenk. Het werd gepresenteerd door een man die zich had verdiept in Visual Thinking, en ik moet je vertellen, ik ben verliefd!

Nee nee nee, niet op de presentator, maar op zijn visuele manier van werken! Ik mocht aanschouwen hoe een gewoonlijk supersaaie presentatie door middel van een vloeiend beeldend verhaal met metaforen tot leven kwam terwijl hij praatte en het begon te leven bij het publiek. Door zijn beeldmateriaal en zijn verhaal hingen we aan z’n lippen en werden we meegenomen in een soort magische reis en zag ik hoe iedereen tot het diepste van z’n ziel begreep en voelde wat het project nou daadwerkelijk inhield.

Achteraf was ik met een aantal collega’s in gesprek en ik merkte dat wij verder gingen in de beeldtaal van de presentator. Het gesprek voelde zo levendig!

3 maart

Na mijn verliefde fase van afgelopen maand heb ik besloten me ook te verdiepen in Visual Thinking. Ik heb mezelf eerst via een aantal boeken ondergedompeld in de wereld van metaforen en beeldspraak en leerde via een training hoe ik deze quick en dirty zou kunnen uitbeelden en wat voor visuele tools ik daarbij zou kunnen gebruiken.

Ik bereidde een paar schetsmatige beelden van drie verschillende metaforen om te kijken waar we wat bij voelden, en bijna automatisch begonnen we in beelden en metaforen te praten en kwamen we bij een schets van een boom die symbool staat voor de toekomst waar we heen willen groeien. Door een paar simpele beelden konden we als team ineens veel beter communiceren en plaatsen wat nou echt de kern was van onze visie en onze kernwaardes en wat voor invloed dat zou hebben op onze appels, ahem, producten.

We besloten deze schets te delen met het managementteam. We gaven iedereen post-its om samen de verdere inhoud van onze visie af te stemmen. Dit alles leidde tot een geïnspireerde en geanimeerde discussie. Aan het einde van de vergadering stond iedereen om de boom heen post-its toe te voegen en te verplaatsen. We gingen veel dieper op de visie in dan ooit tevoren, want voor het eerst praatten we over hetzelfde. Eindelijk was het tastbaar geworden. James, Valerie en ik liepen weg met een helder beeld van een visuele visie met daarin afgebeeld onze kernwaardes, waar we naartoe willen groeien, welke producten daarvoor nodig zijn en… een gemotiveerd, geïnspireerd en voldaan gevoel!

28 mei

Hee dagboek, het is een tijdje geleden dat ik voor het laatst met je heb gesproken. Maar ik had het zo druk met m’n nieuwe liefde!

Kun je je nog herinneren dat ik je vertelde over dat ik verliefd was geraakt op Visual Thinking en dat we zulke inspirerende resultaten hadden met het energietransitie project? Nou, na dit succes zijn we Visual Thinking nog breder gaan implementeren in het bedrijf!

Ik probeer het in zoveel mogelijk opzichten van m’n werk toe te passen. Ik richt m’n presentatie nu zo beeldend en verhalend mogelijk in, werk samen met klanten aan het opstellen van inspirerende visies en verhalen. Werk is ineens een inspirerend broeinest geworden! Zelfs Valerie is nu grappen aan het maken over dat we onszelf misschien nu toch eens moeten omdopen tot ‘creatief’ advies bureau!

Werken is ineens zoveel creatiever, inspirerender en makkelijker: en daarom ben ik verliefd op Visual Thinking!

Liefs,

Een Visual Storyteller


Visual Thinking Rollen

Visual Thinking is meer dan alleen tekenen! In deze reeks blogs schijnt Buro BRAND licht op de (vijf) verschillende types Visual Thinker.

Lees over de Visual Reporter in ons eerdere blog. De volgende komt binnenkort online.

“The visual storyteller creates striking metaphors | to clarify, and inspire others.”

De visual storyteller zet Visual Thinking in om snel ideeën over te kunnen brengen, mensen te inspireren en al beeldend te praten. Zijn focus ligt op het gebruiken van metaforen en visualisaties in te zetten om mensen mee te nemen in een verhaal en ideeën te laten beklijven.

Als jij jezelf herkent in deze situatie, neem dan eens een kijkje bij onze trainingen.

Binnenkort delen we de volgende type van de Five Visual Thinking Types. Blijf op de hoogte!  


Een vraag voor Georgette?

Als je ook deze transformatie wilt doormaken, bel of mail ons!

Mail Georgette